Çàìåòêè
Ïîêàç ñëàéäîâ
Ñòðóêòóðà
1
Universitatea de Stat Alecu Russo din Bălţi Biblioteca Ştiinţifică

  • INOVAŢIA  ŞI  PREŢUIREA  OAMENILOR
  • CONSTITUIE CHEIA   SUCCESULUI                                                         BIBLIOTECII


2
Inovaţii şi creativitate
  • Inovaţia  este un element inerent  al dezvoltării. Google.com atesta acum cîţiva ani  peste 27 mln de hituri la cuvîntul „creativitate„  şi peste 350 la  „inovaţie”.
  • Astăzi un avantaj al competitivităţii în orice domeniu  îl constituie inovaţia şi creativitatea , care evoluează vertiginos în epoca globalizării, în era progresului tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale.
3
Practici bune
  • Cursa reorganizărilor a fost luată în baza inovaţiilor şi creativităţii personalului şi în acest sens bibliotecarii nu sînt o excepţie.
  • Inovaţia,practicile pozitive şi aprecierea oamenilor-
  •    catalizatori ai progresului, sînt parametrii de performanţă după care se poate evalua orice organizaţie, inclusiv cea bibliotecară şi Vă propunem în cele ce urmează  o retrospectivă a experienţelor inovaţionale din Biblioteca Ştiinţifică a Universităţii bălţene.
4
Practici bune
  • Factorul tehnologic a impus anumite schimbări în toate acţiunile şi procesele bibliotecare, inclusiv conducerea instituţiei. În biblioteci astăzi se aplică un management matur: management ştiinţific, al achiziţiilor, al personalului, al calităţii.
  • Sub influenţa noilor tehnologii informaţionale şi exemplului ţărilor dezvoltate, au avut loc reorganizări structurale cu apariţia unor astfel de subdiviziuni ca Centrul de Informatizare, Serviciul de referinţe, Serviciul Documentare- Informare  Bibliografică, Mediatecă
5
Practici bune
  • Integrarea structurilor internaţionale în spaţiile Bibliotecii au generat crearea:
    • Centrului de Documentare al ONU
    • Filiala Bibliotecii Institutului Goethe - Bucureşti;
    • Punctului de Informare al Biroului Consiliului Europei;
    • Biblioteca Depozitară Regională a Băncii Mondiale.
6
Practici bune
  • Generozitatea donatorilor, care cu regularitate ne actualizează colecţiile au contribuit la structurarea şi evidenţierea
    • Fondului AGEPI
    • Fondul Depozitului Legal,
    • Fondului Galaţi
    • Fondului Wilhelmi, concomitent constituindu-se noi sigle de păstrare specificate în procesul catalogării şi distribuirii documentelor.

7
   Iniţierea relaţiilor de colaborare
                cu AGEPI
8
      Iniţierea relaţiilor de colaborare
                  cu AGEPI
9
Fondul AGEPI.Expoziţii
10
Zilele Bibliotecii la Facultate
11
Zilele Bibliotecii la Facultate
12
Zilele Bibliotecii la Facultate
13
Zilele Bibliotecii la Facultate
14
Zilele Bibliotecii la Facultate
15
Management
  • Aplicarea managementului participativ se produce prin  cunoaşterea şi utilizarea celor 17 legi ale muncii în echipă, deduse strălucitor de către John C.Maxwell, cunoscut specialist în probleme de conducere, un orator şi un scriitor celebru, fondator al Grupului INJOY, care în fiecare an, vorbeşte în faţa a aproximativ 250 000 de persoane şi influenţează viaţa a mai bine de un milion de oameni prin seminariile pe care le ţine, cărţi şi casete.
16
Achiziţia şi evidenţa documentelor
  • Astăzi Bibliotecile au posibilitatea să obţină informaţia despre orice apariţie editorială  din lume, în orice limbă şi pe diverşi purtători de informaţie.
  • Selecţia,  găsirea, aducerea, organizarea, păstrarea informaţiilor şi asigurarea accesului la ea pentru studenţi şi cadre didactice – este misiunea dintotdeauna a bibliotecii universitare.
  •  În mileniul 3 bibliotecarii de la achiziţie, utilizînd Internetul au vizitat de mii de ori, probabil, librăriile on-line, editurile şi siturile informaţionale pentru selectraea şi perfectarea comenzilor de literatură atît din Republică, cît şi din România,  Franţa, Germania, SUA .
17
Achiziţia şi evidenţa documentelor

  • Prin intermediul furnizorilor de carte şi a Proiectelor internaţionale, documentele selectate şi-au făcut intrarea în colecţiile bibliotecii, fiind pasibile unei evidenţe şi barcodării în sistem automatizat.
18
Clasificare şi catalogare
  • Clasificatorii şi catalogatorii  au asimilat atîtea cunoştinţe noi, pe care le-au pus în aplicare în ultimii cîţiva ani:
    • schimbări şi completări ale CZU
    • construirea vedetelor de subiect
    • catalogarea în softul TinLIb
    • catalogarea  direct pe web



19
Clasificare şi catalogare
    • oglindirea documentelor digitizate în catalogul electronic legături şi clikuri
    • crearea webliografiilor  tematice
    • participare la proiectul Naţional SIBIMOL,
    • Modelul de catalogare FRBR
    •   (Cerinţe Funcţionale pentri înregistrările Bibliografice )
    • implementarea  standardelor internaţionale şi interstatale
20
Asistenţa informaţională
  • Asistenţa informaţională şi educaţia competenţelor informaţionale la studenţi  a cunoscut modificări spectaculoase, în ajutorul bibliotecarului venind Internetul cu toate enciclopediile, dicţionarele , bibliotecile digitale, blogurile şi portalurile existente.
  • Anual bibliotecarii  - asistenţi universitari sînt promotorii a peste 1 000 de ore în grupele studenţeşti din anul I de la toate Facultăţile universitare.
21
Cultura informaţională
22
Cultura informaţională
23
Cultura informaţională
24
Pagina Web
  • Utilitatea obţinerii cunoştinţelor respective  au recunoscut-o şi cadrele didactice  din instituţiile preuniversitare, aflate la cursurile de reciclare în Universitate.
  • Accesul utilizatorilor astăzi se efectuează pe cale virtuală  prin pagina web, în care domină simplitatea şi comoditatea lucrului, se oferă un bun conţinut, structură, modalitate prietenoasă  de navigare şi accesibilitate.
25
Pagina Web
26
Biblioteca Ştiinţifică
27
Elemente Library  2.0
  • Din octombrie  2005,de la Conferinţa Internet Library se vorbeşte  tot mai frecvent de Library 2.0 – un nou model  de bibliotecă, în care este  puternic dezvoltat parteneriatul dintre bibliotecă şi utilizator în crearea  de servicii reale şi virtuale .
  • Library 2.0 solicită permanenta actualizare şi reevaluare a serviciilor acordate, este  o bibliotecă deschisă oricui, existentă oriunde, angajată să servească utilizatorii actuali şi potenţiali; oferă accesul concomitent al mai multor utilizatori la resurse unice; este mereu disponibilă, conţinutul informaţional  mai bogat şi mai bine structurat; mijloace şi metode mai prietenoase de regăsire a infomaţiei.
28
Elemente Library  2.0
  • Elemente de Web.2.0 se pot regăsi deja pe siturile bibliotecilor noastre prin:
    •  implicarea utilizatorilor în procesele de  achiziţie
    •  acces la full-textele lucrărilor cadrelor didactice (Pagina Web. iconiţa  Biblioteca digitală)
    •  conţinuturile publicaţiilor periodice editate la Universitatea şi Biblioteca Ştiinţifică bălţeană
    • accesul la expoziţii de noutăţi şi  tematice interactive
29
Facilităţi electronice
    • posibilităţile de cercetare a catalogului on-line, ce reflectă mai bine de 52 % din toate titlurile deţinute
    • baza de date Sumar/cuprins scanat
    • Serviciu de referinţe virtuale
    • Transfer de informaţii personalizate  şi multe alte oportunităţi.
  • Cu părere de rău, softul pe care îl exploatăm astăzi nu poate să susţină componenta audio-video în regim on-line, acestea fiind posibile doar la nivel local: baza de date digitală didactică : Cunoaşte o limbă străină; Opere muzicale în MP3 de pe discurile de vinil şi CDuri – mai bine de  1600 lucrări.


30
Expoziţii tematice pe Web
31
Biblioteca digitală accesată în reţea locală
Cuprins scanat carte/reviste
32
 Biblioteca lucrărilor muzicale  în MP3


33
Creativitatea Bibliotecarului
  • “Bătăliile în timpul globalizării nu mai sînt portale pentru  a cuceri noi cititori sau pentru a-i crea,  ci pentru  a nu permite pieţei să-i lipsească  de educaţie şi pentru a nu le permite cititorilor să renunţe la obiceiul de a privi cartea ca modalitate  de a se privi pe ei înşişi” ( Martinez, 2004,p.4-5).
  • În condiţia periclitării  naturii cărţii, bibliotecarii excelează în creativitate atunci cînd amenajează spaţiile, deschid colecţiile, organizează şi prezintă expoziţiile de documente,
34
Creativitatea Bibliotecarului
  • cînd organizează manifestări culturale, acţiuni de formare profesională continuă, atunci cînd se produc  în calitate de alcătuitori, redactori şi editori de lucrări bibliografice, monografii, documente didactice,  dicţionare, ghiduri, reviste de specialitate : la Bălţi - Confluenţe Bibliogice.
35
Revista Confluenţe Bibliologice
36
Publicaţiile Bibliotecii
37
  Anul Bibliologic
      2008
38
Sărbători Pascale 2009
39
Biblioteci AGEPI
40
Biblioteci, creaţie, libertate
41
Manifestări culturale
42
Profesionalism via Europa
  • Bibliotecarii  vor  rămîne întotdeauna cei mai buni specialişti în ceea ce priveşte extragerea, organizarea, filtrarea şi diseminarea cunoaşterii, experienţa lor în activitatea de instruire a utilizatorilor îi recomandă ca actori cheie în societatea actuală bazată pe cunoaştere.
  • Competenţa profesională a bibliotecarilor din Moldova se orientează spre Euroreferenţial-ul privind competenţele profesioniştilor europeni în domeniul informării si documentării, grupate în felul următor: Informare, Tehnologii, Comunicare, Management, Alte cunoştinţe .


43
Preţuirea Bibliotecarilor
  • Preţuirea Oamenilor Bibliotecii este astăzi ridicată la un aşa nivel, încît 70 la sută din specialiştii  veniţi odată din diverse domenii au rămas să activeze la Bibliotecă, au deprins şi îndrăgit munca de bibliotecar,obţinînd grade de calificare (60 % la  sută sînt deţinători ai gradelor superior,unu  şi  doi ), participă în topul Celor mai buni bibliotecari ai anului, se bucură de toate sporurile la salariu şi cea mai mare satisfacţie o au atunci cînd sînt apreciate meritele lor ori de cîte ori este posibil.
44
Preţuirea Bibliotecarilor
  • Recunoscuţi în calitate de parteneri egali în procesul de educaţie universitară, cercetare ştiinţifică, bibliotecarii universităţii bălţene sînt susţinuţi, încurajaţi şi fiecare constituie o valoare,  care cu multă încredere adaogă mereu noi şi noi valori echipei din care face parte.


45
Preţuirea Bibliotecarilor
46
Preţuirea Bibliotecarilor
47
Preţuirea Bibliotecarilor
48
Bibliografie
  • Erich, Agnes. Library 2.0 Un nou model de serviciu de bibliotecă.  În: Studii de biblioteconomie şi ştiinţa informării , 2007, nr.11, p.118-123.
  •  Maxwell, John C.  Cele 17 legi ale muncii în echipă. Bucureşti, Ed. Amalteia, 260p.
  • Porumbeanu O.- L.   Despre schimbare la nivelul bibliotecilor în era globalizării. În : Studii de biblioteconomie şi ştiinţa informării, 2006, nr.9- 10, p.97-102.
49
"Autori"
  •                         Autori
  •     Elena Harconiţa,  director – elena.harconita@mail.ru
  •     Lina Mihaluţa, director adjunct –aculina@rambler.ru
  •     Valentina Topalo, şef serviciu –valeandrew@free.mail.com
  •     Silvia Ciobanu, şef serviciu - slide-show- silvia_ciobanu@mail.ru



  •                                 MULŢUMESC!